זכותנו לריבונות מלאה על כל ארץ ישראל המערבית שואבת את סמכותה מהחוק הבינלאומי ומהחלטת הקהילייה הבינלאומית.

איני יודע מה יאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו בעצרת האו"ם, אך הוא ודאי יאמר זאת בווירטואוזיות. אילו היה מקשיב לעצתי, הייתי מציע לו לבסס את הנאום בעצרת האומות המאוחדות על תזכורת ברורה: זכותנו לריבונות מלאה על כל ארץ ישראל המערבית שואבת את סמכותה מהחוק הבינלאומי ומהחלטת הקהילייה הבינלאומית.

הקורא שאינו בקי בפרטים ההיסטוריים ישאל את עצמו בוודאי באיזו זכות מדובר.

להלן הסבר מתומצת:

בתום מלחמת העולם הראשונה ויתרה האימפריה העות'מאנית על ריבונותה במזרח התיכון, כולל על ארץ ישראל. ועידת המדינות שניצחו במלחמה התכנסה בסן רמו ב-1920 והחליטה להשית משטרי מנדט על הטריטוריות שעליהן ויתרה טורקיה.

חבר הלאומים, שהוקם כמה חודשים קודם לכן, הגיש לוועידה מסמך בשם "המנדט על פלשתינה", והוועידה אישרה אותו בשינויים קלים. חבר הלאומים אישר פה אחד את מסמך "המנדט על פלשתינה".

כל 51 המדינות החברות הצביעו בעד. בכך הפך המסמך לחלק מהחוק הבינלאומי, והוא תקף עד היום. בפסקה השלישית במבוא למסמך נכתב: "ניתנת בזאת הכרה לקשר ההיסטורי של העם היהודי עם פלשתינה, ובזכותו לכינון מחדש של ביתו הלאומי בארץ זו".

היתה זו הפעם הראשונה אחרי 2,000 שנים שבה הקהילייה הבינלאומית הכירה בזכות קיימת של העם היהודי לריבונות על ארצו כולה.

החלטה זו בתוקף משפטי גם היום, וכפי הנראה אין אפשרות לשנות אותה אלא אם נוותר על זכותנו זו. המסמך מגן על זכויות האזרח של כל מרכיבי האוכלוסייה, אך לא קיימת בו הכרה בזכות פוליטית כלשהי לערבים.

לא היו כאן שום שכחה או קיפוח. שמירה על מידתיות ראויה הושגה על ידי הענקת הכרה לזכויות פוליטיות מלאות לערבים בסוריה, בלבנון ובעיראק. ב-1946 הוקמה ירדן על חשבון 77 אחוזים מהשטח שהוקצה לנו ב-1920.

חבר הלאומים פורק בסוף מלחמת העולם השנייה ובמקומו הוקם האו"ם על בסיס אמנה שהיא מקור סמכות הארגון. בסעיף 80 לאמנה נאסר במפורש לשנות החלטות הנוגעות לאזורים שעליהם השית חבר הלאומים משטר של מנדט.

לכן ראוי להזכיר לבאי עצרת האו"ם ולמשתתפיה כי אין תוקף לכל החלטה של האו"ם, בעבר או בעתיד, הסותרת את זכותנו לריבונות בכל ארץ ישראל המערבית, כפי שהיא מובאת במסמך "המנדט על פלשתינה", שאותו אישר, כאמור, חבר הלאומים פה אחד.

בנאום שהקליט סבי, זאב ז'בוטינסקי, ב-1937 הוא סיכם את נושא השמירה על הזכות במילים אלה: "אל תיגע יד נוצרייה בזכותנו, אבל קודם כל יד עברית אל תיגע בזכותנו – שהיא נצח והיא שלמות, ואין עליה ויתור. ואין קפנדריא לציון, וציון היא כולה שלנו!" (קפנדריא משמעה "קיצור דרך" בארמית).

זאב זבוטינסקי: ישראל היום 19.9.2011

2 תגובות בנושא “זכותנו לריבונות מלאה על כל ארץ ישראל המערבית שואבת את סמכותה מהחוק הבינלאומי ומהחלטת הקהילייה הבינלאומית.

  1. יוסי דר, אתה טועה ומטעה. יש לי איפשהו בחדר חוזה שכירות לדירה בתל אביב משנת 2000, שמאשר שאני גר בתל אביב. כלומר, אני גר בכל תל אביב. כלומר דירתו של אהוד ברק במגדלי אקירוב היא דירתי, אבל אני מוכן לקבל רק את חדר הפסנתר, כפשרה. שנה טובה.

    אהבתי

  2. הלוואי והפרשנות של ז'בוטינסקי למנדט של פלסטינה היתה נכונה אבל היא לא.
    המסמך הזה הוא בעצם המשך או אישרור של הצהרת בלפור, שניתנה 3 שנים קודם לכן, ופותחת במילים: "ממשלת הוד מלכותו רואה בעין יפה הקמת בית לאומי לעם היהודי בפלשתינה"

    הן הצהרת בלפור והן המנדט של פלסטינה מדברים על בית לאומי בפלסטינה, אבל מבחינה דקדוקית או משפטית אין הדבר אומר שהבית הלאומי הוא בכל פלסטינה. בית לאומי על חלק מפלסטינה – גם הוא בית לאומי בפלסטינה.

    חשוב לדעת שניסוח הצהרת בלפור או ניסוח המנדט על פלסטינה לא היו כלאחר יד, אלא קדמו לכך ויכוחים. היו כאלה שדרשו להכניס את המילים "כל פלסטינה" אך יד המתנגדים לכך גברה ונשאר פלסטינה בלי המילה "כל" – כאשר הכוונה ברורה: בית לאומי לעם היהודי על חלק מפלסטינה.

    אהבתי

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s