ד"ר מרדכי קידר

עד לפני שנתיים ד"ר מרדכי קידר כמעט שלא היה מפורסם בציבור. המרצה מהמחלקה לערבית באוניברסיטת בר-אילן ניהל חיי אקדמיה מפוהקים, לימד, הנחה סטודנטים והשתתף פה ושם בכנסים אקדמיים. לא משהו שיהפוך את החיים למעניינים ויכניס יותר מדי אדרנלין לדם.  ריאיון קצר בערבית ברשת אל-ג'זירה הפך את המזרחן ותושב רעננה לכוכב, בעיקר בקרב אנשי הימין. בערבית שוטפת הוא תקף את המראיין שביקר את ישראל על כך שהחליטה לבנות בירושלים המזרחית. "אנחנו בנינו בירושלים עוד כאשר אבותיכם שתו יין ועבדו אלילים", הוא הטיח בלי למצמץ במראיין ההמום, שכמעט חטף שבץ

. מאז אותו ריאיון השתנו חייו של קידר. הוא הפך למרואיין מבוקש, מאמריו ופרשנויותיו פורסמו בעיתונים, והחל מראשית השנה הוא מכהן כיו"ר "מוניטור האקדמיה הישראלית" – עמותה ימנית שעוקבת אחרי אנשי השמאל הקיצוני במוסדות האקדמיים בישראל. וקידר, כמו קידר, למד להצליף בכל החוקרים המטילים ספק בטיעונים ובמסרים הציוניים. "אנשי השמאל הללו פועלים תחת החירות האקדמית ואין שפלות גדולה מזו", הוא תוקף בלשון לא ממש אקדמית. "אם הם חושבים שישראל היא מדינת אפרטהייד שמדכאת את הערבים, שיילכו למקום שהם אוהבים". חושף את ערוות השמאלנים מרדכי קידר בראיון לאל-ג'זירה בעוד חודשיים ייצא קידר (57) למסע הרצאות בארצות הברית. מול קהילות יהודיות וקהל נוצרי הוא ירצה על הסכסוך הישראלי-ערבי, על ירושלים ועל איראן. מסע זה אינו הקשר היחיד של קידר עם הציבור האמריקאי. מדי שבוע שולחת עמותת "מוניטור האקדמיה הישראלית" מידע לציבור היהודי-אמריקאי על אנשי אקדמיה מהשמאל הישראלי-קיצוני – אלה המכונית "פוסט ציונים", או "אנטי ציונים", ומבקרים בחריפות את מדיניותה של ישראל ואת זהותה היהודית. הקורבן השבוע היה פרופ' משה צוקרמן מאוניברסיטת תל אביב, שחזה בהרצאה בגרמניה את סופה של המדינה. 

"אנו מזמינים את קוראינו הנכבדים לכתוב הודעה סותרת לטיעונים האנטי-ישראלים של האקדמיה בישראל", נמסר בהודעת הדואר האלקטרוני, שנכתבה דווקא באנגלית. "כל מה שאנחנו עושים זה לחשוף ברבים את ערוותם של אלה שעושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס", מסביר קידר, תוך שימוש במשל התלמודי על הצביעות. "אחד התורמים של אוניברסיטת תל אביב, שנוכח לדעת מה עושים עם התרומות שלו, דרש לדון בנושא בחבר הנאמנים. מרגע שבהנהלת האוניברסיטה סתמו לו את הפה, הוא הסיק את המסקנות, לקח את הכסף שלו, ועבר לתרום לאוניברסיטה אחרת". אני רוצה להבין, אתם רודפים את אנשי השמאל במטרה לסתום להם את הפה או במטרה שיפטרו אותם? "אנחנו לא קוראים להוציא אותם להורג בכיכר השוק. גם אין לנו עמוד וחבל. אנחנו לא דורשים לפטר. זו המסקנה הסופית שהמוסד האקדמי מסיק. ברגע שאני מפנה את תשומת לבו של רקטור מסוים לכך שמרצה מסוים קורא להחרים את המוסד שבו הוא עובד, ובכך הוא פוגע בפרנסת עמיתיו, אותו רקטור יקרא לאותו מרצה וישאל אותו למה הוא פוגע בעמיתיו. בכלל, מי מינה את כל אלה שקוראים לחרמות על ישראל, לפגוע בפרנסת עמיתיהם?"

היית רוצה לראות את אותם אנשי אקדמיה מודחים או מפוטרים? "הייתי רוצה שהם יתנהגו ביושר. אם המדינה ומוסדותיה מבצעים אפרטהייד, כפי שהם טוענים, אז שיקומו ויחרימו את המוסדות שמהם הם ניזונים". הטכניון נגד אוניברסיטת ת"א פרופסורים כמו אילן פפה וחיים בראשית, שאכן עזבו את הארץ, קיבלו משרת הוראה בבריטניה, ומשם הם מנהלים מלחמת חורמה בישראל. "אז בפני חוקר כזה אני מסיר את הכובע ומצדיע לו על כך שהבין שמדינת ישראל קטנה עליו, והוא מצא מסגרת טובה יותר". אמנם המרצים הללו הלכו, אבל בקמפוסים ברחבי העולם השנאה לישראל גוברת. "בוא אספר לך סיפור. לפני כמה חודשים, מוזיאון המדע של מסצ'וסטס בבוסטון הציג את ההישגים של הטכניון. פנו אליו שתי מרצות מאוניברסיטת תל אביב, ודרשו להסיר את המוצגים מהטכניון בטענה שהמוסד הזה הוא חלק מהזרוע שמדכאת את הפלסטינים. אנחנו חשפנו את זה ששתי המרצות המכובדות קראו להחרים את הטכניון. אני יכול להגיד לך שמאחורי הקלעים, הצעקות שהלכו בין הטכניון לאוניברסיטת תל אביב הרקיעו שחקים". היו צעקות, אז מה? זה תרם במשהו לישראל? "אתה חושב שזה לא משפיע? נשיא אוניברסיטת תל אביב חוטף על הראש מנשיא הטכניון: מה המרצות שלך דוחפות את האף המסריח שלהן לתוך העניינים שלנו? מה יש להם ממה שאנחנו עושים? שיפסיקו עם השטויות שלהם ויעזבו אותנו במנוחה". בכל אופן, מה זה כבר משנה? "זה משנה, כי מחר אוניברסיטת תל אביב תזדקק לסיוע מהטכניון במאבקים שלה במועצה להשכלה גבוהה בנוגע לתקציבים. אז מה יגידו להם בטכניון? 'שקו לנו בתחת, לא נעזור לכם'. זה המחיר שתל אביב תשלם בגלל מה שהמרצות האלה עושות לטכניון. מה אתה חושב, אין ביניהם חשבונות? "באקדמיה, אחד הסודות הגדולים זה מה קורה מאחורי הדלתות הסגורות של ועדות המינויים, שבהן מקדמים מרצים. אם יש אדם שעומד לפני קידום, אני רוצה להאמין שהמוסד לוקח בחשבון את ההתבטאויות שלו לפני שהוא מקדם אותו". אתה מתכוון לאילן פפה? (חוקר אנטי-ציוני מאוניברסיטת חיפה, שעזב את הארץ לאחר שקידומו נעצר).

"כן. הנה דוגמה. אתה יודע איך הוא סיבך את אוניברסיטת חיפה עם פרשת תדי כץ? (הכוונה לעבודת מחקר של איש השמאל תדי כץ, שטען כי חטיבת אלכסנדרוני ביצעה טבח בערביי טנטורה במלחמת השחרור, ובעקבות תביעה שהוגשה התברר כי העבודה נעשתה בניגוד לכללים האקדמיים. פפה דרש להחרים את אוניברסיטת חיפה בגלל פסילת העבודה. ז"ג). לאיזו בושה הוא גרם. אז אוניברסיטת חיפה הראתה לאילן פפה את הדרך החוצה". מקרתיזם או חיזוק המדינה? באתר האינטרנט של "מוניטור האקדמיה הישראלית" נכתב, כי מטרתו של הגוף היא לחשוף אקדמאים ישראלים קיצוניים המנצלים לרעה את החופש האקדמי כדי לפעול למען שלילת זכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית. יש מי שיקרא לדברים הללו "מקרתיזם" ורדיפה על רקע פוליטי. אחרים יפרשו זאת כחיזוקה של ישראל כמדינה יהודית. מרדכי קידר צילום: אלי דסהלדברי קידר, אנשי האקדמיה מהשמאל מוכנים למכור את המדינה לצורך קידומם האישי. "היום, בלא מעט מחלקות באקדמיה הישראלית, יש רוח אנטי ישראלית, אנטי ציונית ואנטי יהודית". למה? "יש לזה סיבה. מדעי הטבע מבוססים על ניסוי והוכחה. בכל תיאוריה שיש לך, אתה הולך למעבדה ובודק אם היא עובדת או לא. לעומת זאת, במדעי החברה והרוח אין מעבדה שאתה יכול לבדוק אם הרעיונות שלך נכונים או לא, ולכן אתה יכול להגיע לפתרונות הזויים ובלתי ריאליים". אז למה הם בוחרים להיות דווקא אנטי ציונים? הם יכולים גם להיות ימניים באותה מידה. "החבר'ה האלה בעצם מזמרים את הזמירות שהעולם רוצה לשמוע. העולם כיום, ובעיקר באירופה, איבד את נושא מדינת הלאום. באקדמיה זה מתבטא בכך שישראלים מזמרים את הזמירות האירופיות. הם ויתרו על הזהות האתנית והדתית שלהם והתקבלו למעגלים הפנימיים של האקדמיה.

הקידום באקדמיה בנוי על חוות הדעת של העמיתים שלך ועל הביקורות שלהם על הספרים שלך. "מכיוון שבמדעי החברה והרוח אין מעבדות, והם לא יכולים להוכיח תיאוריות באמצעות ניסוי במעבדה, החוקר תלוי בעמיתים שלו שיקבלו את מה שהוא אומר. לכן הם משדרים את הזמירות שבאירופה רוצים לשמוע. אנשי מדעי הרוח שבויים ברשת של עמיתיהם האירופים, והם ימכרו את המדינה, את ההיסטוריה ואת העתיד למען הקידום הפרטי שלהם". "אני האיפכא מסתברא" בשורה התחתונה, אפשר להגיש שאתם פוגעים בחופש האקדמי. "הם נתפסים בחירות האקדמית, ואין שפל גדול מהדבר הזה. הנה, יש חוקר מסוים שחקר ומצא שישראל היא מדינת אפרטהייד (הכוונה למדיניות ההפרדה הגזעית ששררה בדרום אפריקה עד שנות התשעים, ז"ג). אין לי בעיה עם זה, כל עוד הוא ייתן את זכות הדיבור למי שיוכיח שהוא טועה. אוניברסיטת תל אביב ברקאי וולפסון "הרי בדרום אפריקה לא נתנו לשחורים לגור בכל מקום. הרי שם היו אוטובוסים ובתי חולים שנועדו ללבנים ולא לשחורים, וכך גם מוסדות חינוך ללבנים. אף לא אחד מהדברים האלה קיים במדינה ישראל. כל ערבי יכול להתחתן עם יהודייה בלי שאף אחד יגיד שום מילה. כל ערבי יכול לנסוע בכל אוטובוס בלי שאף אחד יוריד אותו. כל ערבי יכול ללמוד בכל מוסד חינוכי. אז אין בעיה עם החירות האקדמית, כל עוד היא נשמרת לכל אורך הגזרה". ועדיין, עומדת לזכותו החירות האקדמית. "אני אגיד לך איפה מתחילה להיות בעיה. כשיש איש אקדמיה שפונה לקרן הפנסיה של עובדי המכרות בפינלנד, ומבקש מהם למשוך את הכסף שלהם מהשקעות בישראל, כאן הוא לא פועל כאיש אקדמיה אלא כאיש פוליטי. במקרה כזה, שיואיל לעזוב את האקדמיה וילך לפוליטיקה.

 ברגע שהוא הולך לקרנות הפנסיה בפינלנד, הוא לא פועל כאיש אקדמיה, ולכן הוא לא יכול ליהנות מהחירות האקדמית". באופן אישי, אתה נפגעת בקידום שלך או בקריירה מהדעות הימניות שלך? "לא. אני באופן אישי מעולם לא ביקשתי מלגה מאף אחד, כי אני חופשי ומסודר מבחינה כלכלית. אני עושה מה שבא לי. אני בחצי משרה ומנחה לתואר שני ושלישי יותר מאשר כל העמיתים שלי. יותר מזה, לפעמים מזמינים אותי לכנסים בתור האיפכא מסתברא, בעל הדעה ההפוכה. "היה באוניברסיטת תל אביב כנס על התנועה האסלאמית. פנה אליי המארגן, וביקש שאתן הרצאה מהכיוון ההפוך. הוא מראש פונה אליי, כי הוא מניח שאני אתן הרצאה בניגוד לכל הפוסט-ציונים שיושבים בתל אביב. הוא לא רוצה שהכנס שלו יהיה בכיוון אחד, אז פונים אליי כי אני לא מזמר את הזמירות של העדר". ואין עליך חרם? "ממש לא. יותר מזה, כל העולם רץ אחרינו ובאים לכאן ללמוד מזרחנות ולהיות עם הישראלים, כי בעולם מבינים שיש לנו ערך מוסף אדיר. אנחנו חיים ממש בתוך הלוע של הר הגעש. יש לנו את החושים להרגיש טוב יותר את המזרח התיכון. מה גם שאצלנו החוקרים יודעים ערבית, ואני אחד מהם. ברחבי העולם חוקרי המזרח התיכון באקדמיה לא יודעים לא ערבית ולא פרסית. זה הופך את חקר המזרח התיכון לבינוני ומטה". "שק החבטות חובט חזרה" עוד לפני שקידר סימן את השמאלנים כמטרה נייחת, הוא קנה לעצמו שם של מזרחן וחוקר המזרח התיכון.

 הנשיא הסורי בשאר אסד בוודאי לא יודע כי הוא ואביו המנוח, חאפז אל-אסד, אחראים לקריירה האקדמית של קידר. בסוף שנות התשעים הוא כתב את עבודת הדוקטורט שלו, שנושאה "הלשון הפוליטית הפומבית של משטר אסד בסוריה". "אני בכלל הגעתי ממשפחה אשכנזית ושפת הדיבור שלי היא יידיש", אומר קידר. בזכות שליטתו בשפה הערבית, הרהיטות והיכולת שלו להעביר מסרים ימניים-ציוניים, הוא הפך למרואיין פופולרי ברשתות הערביות, בעיקר באל-ג'זירה. הריאיון שלו עם המראיין ג'מאל ראיין, שבו תקף קידר את הביקורת על הבנייה הישראלית בירושלים, הפך אותו לגיבור תרבות. "באל-ג'זירה מזמינים אותי כשק חבטות, אבל במקרה שלי השק חובט בחזרה", הוא אומר בלא מעט גאווה. "בעבר הם החרימו אותי במשך שנה, כי בתחילת מבצע עופרת יצוקה פרסמתי מאמר שבו קראתי לסגור אותם כי הם תומכים בג'יהאד. לאחרונה הם חזרו אליי". איך קרה שהאסלאם הפך מזוהה עם אלימות ועם חוסר נכונות להתפשרות? "האסלאם זו דת שבאה להחליף את הדתות הקודמות לה ובאה לבטל את עבודות האלילים.

 האסלאם, על פי ראייתו, מתאים לכל תרבות, לכל עם, לכל רקע ולכל אחד. בראיית האסלאם, שלום יכול להיות כאשר כולם מקבלים את מהות האסלאם. לכן, באופן עקרוני לא יכול להיות שלום תחת המטרייה האסאלמית". זה לא מסביר למה האסלאם כל כך אלים. "בתוך החברה המוסלמית יש כמה בעיות. דבר ראשון, האסלאם נכשל בלהיות מוקד של מכנה משותף. האסלאם הצליח למחוק את האליליות, אבל עדיין נמשכה שבטיות גדולה בעולם הערבי והמוסלמי. האסלאם, למעשה, משמש ככלי נשק של קבוצה אחת נגד השנייה". ולמרות זאת, יש בעולם המערבי גל של התאסלמות. לאחרונה שמענו על לורן בות, גיסתו של טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, שהפכה למוסלמית מאמינה. "מה שקורה בעניין הזה הוא שהחברה באירופה ובאמריקה היא חברה שבה כל הערכים נשברו. זו חברה שיש בה מיליוני אנשים בודדים. זו חברה שבה אדם חושב שהוא לא צריך להתחתן כדי להביא ילדים לעולם. ומיליוני האנשים הבודדים בניו יורק, פריז ולונדון מחפשים משמעות. "ופתאום הם רואים את המוסלמים. הם רואים משפחה, רואים אנשים שאכפת להם אחד מהשני, רואים קבוצה שיש בה לכידות חברתית וערבות הדדית. המוסלמים משקיעים בזה הרבה מאוד. הייתי בסקוטלנד, ומחוץ למסגד עומדים אנשי דת עם שולחנות מלאים בספרונים באנגלית על האסלאם, ומחלקים את הקוראן בחינם". "הם לא יוצרים כלום" זה מעניין מה שאתה אומר, כי בעבר הייתה הזדהות רבה דווקא עם ישראל. הרבה מהשחורים בארצות הברית הזדהו עם הציונות. "בעבר היהודים היו נרדפים, אז הייתה אחוות הנרדפים. היום יהודים נתפסים כחלק מהאליטה ומהממסד. היהודים השתלבו בחברה, בכלכלה, באקדמיה, באמנות. הם הפכו מושא לקנאה". מרדכי קידר בביתו צילום: אלי דסה אם נביט ברשימת הזוכים בפרסי נובל, נראה שהיהודים, בסך הכול שליש האחוז מאוכלוסיית העולם, מיוצגים באופן חסר פרופורציות ברשימת מקבלי הפרס.

 מנגד, המוסלמים, שהם כמעט רבע מכלל אוכלוסיית העולם, כמעט ולא זכו בפרסים. "הם לא משקיעים במדע ובטכנולוגיות. זה תמיד היה ככה. לערבים הבדואים מעולם לא היה ידע משלהם, הם קנו אותו מאחרים. בדיוק כפי שהם קונים אותו היום. "יש פגם קשה מאוד באופן שבו הם מוכרים את הידע שלהם. כשאתה לומד מתמטיקה במערב, אתה לומד את התרגיל בעל פה ואת העיקרון שלו, ואחר כך מנתח אותו באמצעות תרגילים. בעולם הערבי, אתה לא לומד את העיקרון, אלא רק בתרגילים. אתה לא יודע את העיקרון שמאחורי התרגילים. הם משקיעים בשיעורים שבהם לומדים בעל פה את הקוראן, אך לא עוסקים בניתוח או בביקורת". העובדה היא שבעולם הערבי משקיעים באקדמיה. עובדה שאוניברסיטת קורנל האמריקאית הקימה קמפוס בקטאר. "הם עדיין לא יוצרים כלום". אני מקשיב לך, ולא מבין איך זה שעדיין לא מינו אותך לשגריר בעולם הערבי. "לפני כמה שנים, כשסילבן היה שלום היה שר החוץ, שגריר ישראל במצרים יצא לפנסיה, ובמשך כמה שנים לא מינו לו מחליף. אני, בעוונותיי, נפגשתי עם איש סגל בשגרירות ישראל במצרים, והוא אמר לי שהמצרים נפגעים מאוד מכך שישראל לא חושבת שזה מספיק חשוב למנות שם שגריר. "מיד כתבתי מכתב לשר החוץ, ואמרתי לו: 'אני מתנדב, בלי שכר, להיות שגריר במצרים'. סילבן כתב לי שהוא מאוד מעריך את מה שהצעתי, אבל אין לו אפשרות למנות אותי, כי כל המשרות שהשר יכול למנות מאוישות ויתר המינויים יכולים להיות רק של איש סגל ממשרד החוץ. רק בגלל הבירוקרטיה הזאת לא נהייתי שגריר בקהיר".

מצד שני:    "מחסלים את חופש הביטוי"

 פרופ' אורן יפתחאל מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון הוא אחד החוקרים המככבים בפרסומי "מוניטור האקדמיה הישראלית". יפתחאל, המתמחה בגיאוגרפיה פוליטית, פיתח את המודל האתנוקרטי שעל פיו ניתח את מדיניות הקצאות המשאבים בישראל, וקבע כי המדינה מפלה בשיטתיות את ערביי ישראל.

בתגובה לדבריו של קידר, הוא אומר: "גופים מהסוג של מוניטור האקדמיה הישראלית מוכנים לחסל את חופש הביטוי והמחקר למען מטרותיהם הפוליטיות. ה'מוניטור' עוסק בהסתה נגד מדענים שמחקריהם ודעותיהם לא מקובלים על הארגון. בכך הוא מכניס באגרסיביות שיקולים זרים לאקדמיה, המתנהלת על בסיס איכות המחקרים, ולא על בסיס עמדות פוליטיות. "הארגון משתמש בשיטות טיפוסיות לגופי ימין לאומני אנטי דמוקרטי, כאשר הוא בולש, מכפיש ומלשין על חוקרים 'הסוטים' לדעתם מ'הדרך הישרה' שמשמעותה תמיכה עיוורת במשטר, ללא קשר למעשיו ופשעיו". פרופ' יפתחאל מוסיף: "ה'מוניטור' נוקט בשיטות נפסדות ופחדניות כמו שתילת מרגלים בחדרי הכיתות והפצת שקרים ברחבי העולם תחת מסווה של 'דיווח'. כך עשו בארצות הברית המקרתיסטית; כך עושים בארצות ערב הלאומניות, כמו סוריה ומצרים; וכך מנסים היום לעשות בישראל. ארגונים כמו 'מוניטור' פוחדים להתמודד עם העובדות העולות מהמחקרים הביקורתיים ולא מנסים לתקן את החברה בישראל. במקום לעבוד למען צמצום הפערים וסיום הכיבוש ההרסני בשטחים, כפי שעושים החוקרים הביקורתיים, הארגון מנסה לירות בשליח ולברוח מהמסר. כמו ילד ששונא את מה שנשקף במראה, 'המוניטור' מבקש לנפץ אותה. "זאת לא אהבת ישראל, אלא הכחשה חולנית. ארגון ה'מוניטור' פועל בגלוי נגד חופש המחקר והביטוי וכן נגד הדמוקרטיה, באמצעות הפחדת מדענים וסטודנטים. בכך הוא הרסני לאוניברסיטאות המתבססות על ערכים של חירות המדע והמחשבה ועל מחקר פתוח ועצמאי. לכן עדיף שחברי הארגון ימצאו תחומי עיסוק אחרים, לפני שהנזק שיגרמו לאקדמיה הישראלית יהיה בלתי הפיך".

2 תגובות בנושא “ד"ר מרדכי קידר

  1. אני מציע שקידר – וכל משטיני "אם תרצו" – יסעו לארצות הברית ויאמרו לקהל שומעיהם את האמת הובדתית הפשוטה: "אנחנו חושבים שמי שתומך בהחלת החוקה האמריקאית של שיויון אזרחי מלא לכל על מדינת ישראל הוא *בוגד*".

    אחרי שזה יהיה ברור שיתחילו לנסות לשכנע את האמריקאים בצידקת דרכם

    אהבתי

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s